Säännöt

1. Joukkueen kokoonpano
1.1. Kilpailuun osallistuvissa joukkueissa on enintään kolme ampujaa.
1.2. Ensimmäisen erän jälkeen joukkueen kokoonpanoa ei voi muuttaa.
1.3. Mikäli joku joukkueen jäsenistä joutuu poistumaan kesken kilpailun, muut joukkueen jäsenet saavat jatkaa kilpailua. Palattuaan poistunut jäsen voi ottaa oman paikkansa.

2. Aseet
2.1. Joukkueen aseistuksena on yksi pienoiskivääri tai -muuase ja kaksi pienoispistoolia tai -revolveria. Jokaisella ampujalla on oltava kuulosuojaimet ja suojalasit. Erityiset ampumatakit, -kengät tai -hihnat ovat kiellettyjä.

2.2. Kivääri ja muuase
2.2.1. Kaliiberi .22 LR tai .22 Short.
2.2.2. Toimintatapa 3-luokitettujen aseiden suurin sallittu massa on 4kg. Toimintatapa 1 ja 2 aseissa ei ole painorajaa.
2.2.3. Tukea lisäävien lisälaitteiden käyttö on kielletty.
2.2.4. Lisäpainot ovat sallittuja.
2.2.5. Tähtäinlaitteet ovat vapaat.

2.3. Pistooli ja revolveri
2.3.1. Kaliiberi .22 LR tai .22 Short.
2.3.2. Toimintatapa 3-luokitettujen aseiden suurin sallittu massa on 1,5kg. Revolvereissa (vaikka olisikin TT3) ja toimintatapa 1 ja 2 pistooleissa ei ole painorajaa.
2.3.3. Lisäpainot ovat sallittuja.
2.3.4. Tähtäinlaitteet ovat vapaat.

2.4. Käytettävät lippaat ja ammukset tulee pitää pöydällä.
2.4.1. Erilliset pöydälle asetettavat lipas- ja patruunatuet on kielletty.

3. Ampuma-asento
3.1. Kilpailun ampuma-asento on vapaa seisoma-asento. Vyötärön alapuolen saa tukea pöytää vasten.
3.2. Pistooleissa ja revolvereissa ei saa olla olkatukea ja niitä ei saa tukea ammuttaessa mihinkään. Pistoolin ampuma-asento on siten kahden tai yhden käden ampuma-asento.
3.3. Kiväärin ampuma-asento on vapaa seisoma-asento.
3.4. Aloitusasento kivääriampujilla on ase vyötärön korkeudella, piippu vaakatasossa osoittaen turvalliseen suuntaan. Pistooliampujien aloitusasento on kyynärpäät kyljissä kiinni, piippu vaakatasossa osoittaen turvalliseen suuntaan. Aseen ei tarvitse olla varmistettuna, mutta sormen tulee olla pois liipaisimelta.
3.5. Kilpailijat voivat vaihtaa asetta kesken kilpailun mikäli se katsotaan tarpeelliseksi. Kesken erää ei asetta voi vaihtaa.

4. Kilpailussa joukkueet on jaettu alkulohkoihin. Lohkojen sisällä joukkueet kohtaavat toisensa, voitosta joukkue saa kaksi pistettä ja tasapelistä yhden.
Lohkosijoitus määräytyy seuraavan järjestyksen mukaan: ansaitut pisteet, kaadettujen maalien ja käytetyn ajan suhde (Peltiä/Minuutti – PPM), keskinäinen ottelu.
Lohkovaiheen jälkeen seuraa välierät, pronssiottelu ja finaali.

5. Maalitaulut
5.1. Maalitauluina on kaatuvia metallimaaleja, joiden koko on 10cm x 12cm sekä yksi lopetusmaali.
5.2. Maalit sijaitsevat seuraavasti:
10kpl 25m etäisyydellä.
10kpl 50m etäisyydellä.
5kpl 75m etäisyydellä.
3kpl 100m etäisyydellä.
Lopetusmaali on 25m etäisyydellä.
5.3. Maalit pyritään asettamaan niin, että ne kaatuvat myös reunaosumista. Niin kauan, kuin maali on pystyssä, on joukkueen yritettävä kaataa se.

6. Ratakomennot
6.1. Kuulutus: ”Joukkue 1, Joukkue 2”
Joukkueet siirtyvät ampumapaikoille. Ensiksi kuulutettu menee ensimmäiselle ampumapaikalle.
Joukkueille osoitetuille ampumapaikoille on tultava kolmen minuutin kuluessa kutsusta. Yli 3 minuutin myöhästymisestä joukkue häviää erän automaattisesti.
Ampumapaikalla aseet on tuotava pöydälle lataamattomina suojuksessa. Joukkueet voivat valmistautua alkavaan erään ottamalla aseet esille, ja ladata ilman erillistä komentoa, ellei sitä ole erikseen kielletty.
Valmiuden merkiksi ampujat asettuvat aloitusasentoon.
6.1.1. Valmistautukaa.
Mikäli joukkueita on erikseen kielletty ottamasta aseita esille ampumapaikalle tultuaan, tämän komennon jälkeen he voivat valmistautua erää varten kuten tavallisesti.
6.2. Ovatko ampujat valmiit?
Mikäli ampuja ei ole valmis, tulee siitä sanoa ratatuomarille.
6.3. Lähtölaskenta: ”Kolme, kaksi, yksi”.
6.4. Äänimerkki.
Kilpailijat saavat aloittaa ampumisen.
6.5. Äänimerkki
Erän on päättynyt.
Lopetetaan ammunta, pidetään ase turvalliseen suuntaan ja odotetaan ohjeita ratatuomareilta.
6.7. Lippaat irti, liikkuvat taakse.
Poistetaan patruunat
Näytetään ratatuomarille, että ase on tyhjä
Tyhjälaukaus/vireenpoisto
Luvan saatua laitetaan ase suojukseen

7. Aseiden punnitseminen
7.1. Ilmoittautumisen aikana kaikki aseet punnitaan.
7.2. Mikäli ase ei läpäise punnitusta, sitä ei voi käyttää kilpailussa.
7.4. Aseen paino punnitaan painavimman käytettävän tyhjän lippaan kanssa.

8. Kilpailun kulku
Joukkueet kuulutetaan ampumapaikoille, ja mikäli ei erikseen kielletty, voivat aloittaa valmistautumisen ampumapaikalle saavuttuaan. Lippaat tulee olla lipastettuina ennen saapumista suorituspaikalle. Kun näyttää siltä että kilpailijat ovat valmiita suoritukseen, kysyy ratatuomari ”ovatko ampujat valmiit”. Mikäli ampuja ei ole valmis, tulee hänen ilmoittaa asiasta ratatuomarille.

Erän alkamisen merkiksi kuuluu äänimerkki, jolloin kilpailijat saavat aloittaa ampumisen. Ensin ammutaan pienet metallitaulut ja kun kaikki pienet metallitaulut on kaadettu, kaadetaan lopetusmaali. Se joukkue kumman lopetusmaali on alimmaisena, voittaa. Mikäli joukkue ampuu lopetusmaalin nurin ennen kuin se on ampunut kaikki pienet maalit, häviää joukkue erän. Erän päättymisen merkiksi kuuluu kaksoisäänimerkki, jolloin ammunta lopetetaan ja jäädään odottamaan ratatuomarin komentoja.

Jos kumpikaan joukkueista ei saa kaikkia maaleja kaadettua kolmen minuutin kuluessa. Tällöin kuuluu kaksoisäänimerkki jolloin ammunta lopetetaan ja tuomarit laskevat kaadettujen maalien määrän. Se joukkue kumpi on kaatanut enemmän maaleja, julistetaan erän voittajaksi. Tasapelin sattuessa otetaan yhden minuutin lisäaika jäljellä olevilla maalitauluilla.

Mikäli tulee häiriö, jota ei saa poistettua niin lasketaan ase pöydälle piippu turvalliseen suuntaan.

Erän päättymisen jälkeen ratatuomarit komentavat ”Lippaat irti, liikkuvat taakse” jolloin poistetaan patruunat aseista ja näytetään tyhjä ase ratatuomarille. Tyhjälaukauksen tai vireenpoiston jälkeen aseen voi laittaa suojukseen. Tämän jälkeen tuomaristo julistaa erän voittajan.

9. Sääntötulkinnoista syntyneet erimielisyydet ratkaisevat kilpailun tuomarit, joiden päätös on lopullinen. Tulkinnassa tulee pyrkiä kaikille osapuolille mahdollisimman tasapuoliseen kilpailuun.

10. Sääntöihin voidaan tehdä tarkistuksia ennen kilpailua. Järjestäjiä sitova säännöstö julkaistaan viimeistään viikko ennen kilpailua.